Titulinis / Naujienos / Šlapimo nelaikymas: kaip sau padėti ?

Šlapimo nelaikymas: kaip sau padėti ?

Pasaulyje su šlapimo nelaikymu susiduria 10–20 proc. moterų: kas antra – 50-ties metų, du trečdaliai – vyresnių ir apie 75 proc. – 80-ties metų amžiaus. Nevalingą šlapimo tekėjimą nėštumo metu patiria kas trečia moteris. Vis dėlto, manoma, kad tikrasis šlapimo nelaikymo paplitimas didesnis, nes tik 25–50 proc. moterų dėl šios problemos kreipiasi į gydytojus. Kas provokuoja šią problemą ir kaip derėtų sau padėti?

Kokios priežastys?

Šlapimo nelaikymui turi įtakos daugelis faktorių. Kai kurie gėrimai (alkoholis, kava, gazuoti gėrimai), maistas (aštrūs prieskoniai, saldūs, rūgštūs produktai), vaistai (diuretikai, nuo kraujospūdžio) stimuliuoja šlapimo pūslę ir skatina stiprų norą šlapintis. Šlapimo nelaikymas gali atsirasti dėl hormoninių pokyčių nėštumo metu, susilpnėjus dubens dugno raumenims po gimdymo, po ginekologinių operacijų, menopauzės ar sutrikus sveikatai (esant šlapimo takų infekcijai, vidurių užkietėjimui, neurologinėms būklėms, antsvoriui).

„Vienoms moterims kosint, čiaudint, bėgant ar mankštinantis nuteka vos keli šlapimo lašai, kitoms – daug jo pasišalina dėl perpildytos pūslės ar staiga atsiradus stipriam norui šlapintis. Nevalingas šlapimo tekėjimas gali pasireikšti ir lytinių santykių metu, – tai moterį itin žeidžia emociškai, – atkreipia dėmesį „Gijos Klinikų“ akušerė-ginekologė, prof. Eglė Bartusevičienė. – Šlapimo nelaikymą dažniau patiria vyresnio amžiaus moterys, tačiau ši problema nėra neišvengiama senėjimo pasekmė“.

Šlapimo nelaikymo tipai

„Krūvio šlapimo nelaikymas moterims nustatomas tada, kai šlapimas nuteka krūvio metu, pavyzdžiui, kosint, čiaudint ar mankštinantis. Tai dažniausiai sukelia dubens dugno normalios anatominės struktūros bei šlaplės pokyčiai, atsiradę nėštumo, gimdymo ir menopauzės metu, – aiškina gydytoja. – Kai moterims šlapimas nuteka netikėtai, staiga atsiradus stipriam norui šlapintis, diagnozuojama dirglioji šlapimo pūslė. Pastarosios dažnai šlapinasi dieną (kas pusvalandį ar valandą) bei naktį. Tai provokuoja šlapimo pūslės, sveikatos sutrikimai (hipertirozė, nekontroliuojamas diabetas), skysčiai, vaistai, nerimas.

Dažniau vargina moteris

Pasak akušerės-ginekologės, kai minėti  simptomai  trukdo gyventi pilnavertį gyvenimą, derėtų kreiptis į gydytoją, kuris, atsižvelgiant į pacientės sveikatos būklę, atliks reikalingus tyrimus ir paskirs gydymą. Šlapimo nelaikymo priežasčiai nustatyti atliekamas ginekologinis ir dubens srities ištyrimas, šlapimo tyrimas, esant poreikiui – urodinaminiai, radiologiniai tyrimai, cistoskopija ir kt.

„Nevalingas šlapimo tekėjimas (šlapimo nelaikymas) dažniau vargina moteris vyresniame amžiuje. Tačiau apie tai kalbėtis vengiama. Jeigu ši problema trukdo jums jaustis gerai, patarčiau kreiptis pagalbos į gydytojus specialistus“ – drąsina gydytoja. Pasak jos, šlapimo nelaikymą patiria ne tik moterys, bet ir vyrai. Vis dėlto moterys labiau linkusios į šlapimo nelaikymą, nes tai lemia anatominė šlapimo organų padėtis.

Keistina gyvensena ir mityba

Bartusevičienė pasakoja, kad šlapimo nelaikymas dažniau būdingas turinčioms viršsvorio, rūkančioms; vartojant daug kofeino, paprastųjų angliavandenių turinčių produktų. Derėtų mažinti kūno svorį, nerūkyti, vengti vidurių užkietėjimo; kuo mažiau vartoti aštraus maisto (čili pipirų, garstyčių, krienų), citrusinių vaisių, gazuotų gėrimų, kavos, šokolado, saldumynų. Per dieną išgerkite šešias – aštuonias stiklines vandens, daugiau vartokite daržovių, duonos, skaidulinių medžiagų, baltymų turinčių produktų; taip pat vištieną, įvairių sėklų. Sveika gyvensena ir pilnavertė mityba – veiksminga šlapimo nelaikymo prevencijos bei gydymo priemonė.

Padės fiziniai pratimai

Vienas iš šlapimo nelaikymo gydymo metodų – dubens dugno raumenų stiprinimas atliekant Kėgelio pratimus. Pasikonsultavus su profesionaliu kineziterapeutu pilvo preso, tarpvietės raumenų stiprinimui derėtų nuolat atlikti specialius pratimus. Beje, jie naudingi ne tik turinčioms šlapimo nelaikymo problemų; gerina dubens raumenų tonusą po gimdymo, padeda išvengti lyties organų nusileidimo ir kt.

„Jei gydant šlapimo nelaikymą reabilitacijos priemonės nepakankamai veiksmingos, pacientei skiriami kiti gydymo metodai: medikamentai, makšties pesarai, užpildų injekcijos ar chirurginė operacija. Kiekvienu atveju atsižvelgiama į individualią paciento būklę“, – atkreipia dėmesį akušerė-ginekologė.

Atlikite namuose

  • Atsigulkite ant nugaros, sulenkite kelius, pėdomis remkitės į grindis, rankas laikykite pečių plotyje. Šiek tiek pakelkite dubenį ir įtraukite dubens raumenis. Skaičiuokite iki 5 ir atsipalaiduokite. Kartokite 5 kartus.
  • Šlapinantis bandykite sulaikyti šlapimo srovę sutraukiant mažojo dubens raumenis. Sulaikyti šlapimo srovę reikėtų 5–10 s.
  • Atsigulkite ant grindų, sulenkite kojas per kelius ir pakelkite jas ant suoliuko (kėdės, lovos), rankas sukryžiuokite ant krūtinės arba sunerkite už galvos, alkūnes pakreipkite į šalis. Pradėkite atsargiai kelti galvą ir viršutinę nugaros dalį, tačiau neatplėškite nuo žemės strėnų – jos turi būti prispaustos viso pratimo metu. Pakilę trumpai užsilaikykite ir taip pat neskubėdami grįžkite į pradinę padėtį.

Pastaba: pratimus rekomenduojama atlikti 3 kartus per dieną.

 

Šaltinis: Prienų ir Birštono krašto laikraštis „Gyvenimas“, Veronika Pečkienė.